quinta-feira, 5 de fevereiro de 2004

Capitalismo e as ideias

Quanto devemos ao capitalismo para a transmissão de conhecimento, o repositório de informação, a discussão de ideias, que a Web permite? Tudo.

No entanto, o capitalismo não é uma filosofia por quem alguém se lembre de lutar e muito menos morrer - isso normalmente cabe a ideais mais abstractos: o socialismo, a libertação, a democracia, a razão, a razão de Estado, etc.

Pelo capitalismo apenas luta a própria natureza das coisas, as famílias que querem o melhor para os seus, as pessoas que prosseguem os seus interesses, o desejo de algo ter (a propriedade) e o instinto do direito inalienável ao livre contrato. E como queremos isso para nós temos que conceder o mesmo aos outros.

Isso são direitos, o resto são desejos. Já os intelectuais, por norma, perseguem o contrário: que os desejos (a coisas, serviços e rendimentos) sejam direitos a serem prestados obrigatóriamente por todos e os direitos (livre aquisição de propriedade e livre contrato) meros desejos individuais a serem regateados ao todo (representado, claro está pelo Estado).

Felizmente, hoje temos a Web e o monopólio das verdades está a ceder.

"Why limit teaching to the classroom? Why not teach the world? And so it is, with many professors now choosing to distribute their thoughts in the widest possible way. After all, their ability to think is their primary marketable product, and the web is the place where intellectuals can interact with the broadest possible community of their choosing. As a result, the culture of academia is changing. Bloggers are no longer looked down upon, but often emerge as the stars in their department. Reducing the isolation of the academic community is not a terrible thing.

The impact on students is impossible to overstate. The large college library that aspires to hold everything needed for all studies has become an expensive dinosaur. Physical libraries of the future will serve only niche markets. Online resources have been growing for years, but we are at the point when most research projects for undergrads can be done online, and it is doubtful that any projects for the highest level can be conducted in absence of the web.

The web will not save academia, civilization, or the world. It is a tool and nothing more. What energizes it is the human mind – millions of human minds actually. If academia, civilization, and the world are saved, the web will deserve a good share of the credit because it is the best system for communicating and transmitting ideas to ever come along in the history of the world.

The liberal tradition has always taught us that the main job of every person who cares about civilization is to discover and teach what is true. The most flattering thing that can be said of the new technologies is that they make that task vastly easier than ever before. The rest is up to us."

And the Word Was Made Web, by Llewellyn H. Rockwell, Jr.

PS: Na sequência da Fábula da Galinha, hoje já se fala no Direito à Internet !?

Sem comentários:

Enviar um comentário